Prawdziwi weterani polskiej motoryzacji dotarli do macierzystej fabryki w Sanoku.

W przyszłym roku AUTOSAN będzie obchodził okrągły jubileusz 180-lecia. Chcemy nadać temu wydarzeniu odpowiednią rangę, zaprezentować nasze najnowsze, nowoczesne wyroby, ale także pokazać trochę „historii”. W związku z tym do fabryki trafiły już dwa modele starych autobusów rodem z Sanoka: H01 z 1959r. oraz H09 z 1977r. Obydwa zostały zlokalizowane przez miłośników motoryzacji, a w szczególności naszej Spółki i stanowią naprawdę unikatowe egzemplarze na rynku. Autobus H01 odkupiony został od Klubu Sportowego „Borowiak” z Czerska i jest prawdziwą „gwiazdą” filmową: miliony ludzi mogą go ciągle oglądać w kultowym filmie „Miś” Stanisława Barei. Autobus H09 pochodzi z miejscowości Chróścice, a jego właścicielem był również Klub Sportowy o nazwie „Victoria”.

Nasi specjaliści troskliwie zajęli się obydwoma weteranami polskiej motoryzacji, aby przywrócić im dawną świetność. Mamy nadzieję, że w przyszłym, jubileuszowym dla fabryki AUTOSAN roku, te zabytkowe pojazdy będą cieszyć oczy pasjonatów autobusowych, jeżdżąc ulicami Sanoka i nie tylko. Prezentujemy pierwszą partię zdjęć historycznych autobusów AUTOSAN i zapraszamy do komentowania wydarzenia na naszym blogu, na którym będziemy rozwijać wątek odbudowy autobusów.


Jubileusz 180-lecia fabryki coraz bliżej. Prace przy doprowadzaniu naszych „weteranów” do ich dawnej świetności idą pełną parą. Demontowane są poszczególne elementy autobusów: zespoły jezdne, osie, mosty, jednostki napędowe itp., kompletowana jest dokumentacja konstrukcyjna i odbywa się szereg spotkań, na których starsi stażem pracownicy firmy przekazują cenne informacje dot. poszczególnych detali i nawet najdrobniejszych szczegółów kompletacyjnych odbudowywanych pojazdów.

Poniżej dokumentacja zdjęciowa z pierwszego etapu prac.


Miło nam poinformować, że otrzymujemy mnóstwo telefonów i listów zawierających dowody sympatii i uznania za dbałość o historię i tradycje naszej firmy, za działania podejmowane w celu odrestaurowania zabytkowych już modeli autobusów produkowanych w Sanoku. Otrzymujemy ogromną ilość pytań dotyczących postępu prac przy ich odbudowie.
Z satysfakcją informujemy, że zakończony został  kolejny etap działan związanych z odbudowywanymi w naszej Spółce na przyszłoroczny jubileusz Autosanów H01 i H09.

Poniżej zamieszczamy kolejną porcję zdjęć dokumentujących postęp prac m.in. przy odbudowie szkieletu nadwozia i montażu dachu.


Ważne wydarzenie dla wszystkich, którym „leży na sercu” odbudowa starych autobusów wyprodukowanych w Sanoku, a której AUTOSAN podjął się na początku bieżącego roku: San H01 został postawiony na własnych kołach! Autobus opuścił wydział remontowy i został przetransportowany do lakierni.


Weterani polskiej motoryzacji, zabytkowe autobusy odbudowywane w Sanoku otrzymały niedawno „nowe serca”. Wyremontowane i zregenerowane zostały silniki obydwu autobusów: H01 i H09.
Coraz piękniej wyglądają też ich nadwozia. Poddane zostały procesom starannego szpachlowania i gruntowania.
Nasz szczególny „ulubieniec” SAN H01, który można powiedzieć jest „oczkiem w głowie” całej firmy wyjechał już z lakierni. Jak na ten model autobusu pomalowany został dosyć nietypowo. Z reguły tego typu pojazdy malowane były na jednolity kolor.
Naszym zdaniem już teraz H01 prezentuje się naprawdę okazale!


Z każdym dniem pięknieją prawdziwi weterani polskiej motoryzacji, zabytkowe AUTOSAN-y, które po latach zapomnienia w swojej macierzystej fabryce, w Sanoku odzyskują dawną świetność. Do autobusów H01 i H09 dołączył ich „młodszy brat” miejski H9-35, który wyprodukowany został w 1985r. i eksploatowany był przez lata na Podkarpaciu. Niedawno został przez nas odkupiony od Zakładu Miejskiej Komunikacji Samochodowej w Jaśle.

Odbudowywane autobusy zmieniają się nie tylko z zewnątrz, właściwych kształtów zaczynają nabierać również ich wnętrza.

Naszymi „perełkami” żywo interesują się ich poprzedni właściciele.
Niezwykle miły list otrzymaliśmy od Pana Zbigniewa Borzyszkowskiego z Czerska, od którego odkupiony został SAN H01 z 1959r. Pozwolimy sobie przytoczyć fragmenty tego listu:
„ … Należą  się wam  duże podziękowania od wszystkich  pasjonatów, nie tylko starych autobusów, ale  ludzi, którzy cenią historię swoją i wszystkich  firm z tradycjami …  . …Obserwuję  w waszych  portalach internetowych postęp prac przy odbudowie zabytkowych autobusów  H01 i H09.  Naprawdę w  bardzo krótkim czasie  widać postępy prac związanych z tak zacnym zadaniem, jakim jest ich renowacja, odbudowa i przywracanie do stanu pierwotnego. SAN  H01 … czekał  na mojej posesji 28 lat, by doczekać się powrotu do  swojej macierzystej fabryki, w której był wyprodukowany… dzięki waszym pracownikom i ich przywiązaniu do historii swojej fabryki … . Obecnie po renowacji i otrzymaniu „nowej  szaty” prezentuje się prześlicznie. U nas w Czersku pani redaktor … z Gazety Pomorskiej … w  reportażu o autobusie SAN H01  nazwała  go ’’ PEREŁKĄ “… .

Obecnym losem odbudowywanego H09 interesują się z kolei jego poprzedni właściciele, przedstawiciele klubu sportowego Victoria Chróścice.  Na swojej stronie internetowej mają zamiar opowiedzieć historię tego pojazdu.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

43 odpowiedzi na „Prawdziwi weterani polskiej motoryzacji dotarli do macierzystej fabryki w Sanoku.

  1. Marek pisze:

    pięknie pięknie prace idą pełną parą

  2. $tocki pisze:

    Takiej odbudowy nie miał chyba żaden autobus w Polsce!

  3. Kondziu pisze:

    To dobrze, że fabryka w Sanoku dba o swoją historie, w Szczecinie w Muzeum Techniki i Komunikacji stoi odrestaurowany przez nią san H-100, wykonano kawał wspaniałej roboty przy tym autobusie. pozdrawiamy ze Szczecina!

  4. RSA-DW pisze:

    Kochany SANok. pozdrowienia z Wrocławia!

  5. rafal pisze:

    Brawo! Czekam na kolejne fotki

  6. Marek pisze:

    już silnik wsadzacie to może koło lutego wyjedzie już gotowy z całym środkiem, życzę powodzenia w dalszych pracach i na chwilę obecną Wesołych Świąt

  7. tombou pisze:

    może ktoś odczytać dokładnie jaki to jest typ silnika w tym remontowanym H01?

  8. H 01 pisze:

    Uprzejmie zapytam; przedstawiony schemat malowania Sana H 01, obejmował wersję turystyczną?

  9. Krzychu pisze:

    Te tylne klapy w autosanie z otworami na światła przeciwmgłowe i lampę cofania po prawej to jakiś żart? Przecież to nijak się ma do oryginału.

    http://www.autosan.pl/blog/wp-content/uploads/2011/12/odbudowa_052.jpg

  10. administrator pisze:

    Dziękujemy pięknie za wszelkie spostrzeżenia, uwagi i informacje, które przy tym tempie prac potrafią jak widać umknąć. Temat został skierowany do odpowiedniej grupy konstruktorów i z tego co widziałem poprawki zostały już uwzględnione – info w kolejnej fotorelacji.

  11. Baks pisze:

    Schemat malowania H01, chyba jest identyczny jak w pierwszych pojazdach tej serii przeznaczonych na eksport.

  12. Michał pisze:

    Pięknie! Warto zadbać o prawidłowość detali w Autosanie H9, widzę, że brakuje m.in. otworu wlotu powietrza w przednim „dziubku” oraz wcięcia na tablicę rejestracyjną w tylnej klapie. A poza tym to kapitalny remont :)

  13. Michał pisze:

    Takie malowanie było również stosowane dla pojazdów przeznaczonych na rynek krajowy. Oczywiście większość SAN-ów malowano w schemat PKS (kremowo-błękitny a później kremowo-błękitny z żółtym pasem pod oknami) oraz MPK (czerwono-kremowy) ale odbiorcami tych wozów były także zakłady pracy, biura podróży i wiele innych podmiotów. Także twierdzenie, że jest to malowanie exportowe jest zdecydowanie przesadzone. Barwy te są jak najbardziej prawidłowe. Pozdrawiam, Michał – Miłośnik starej (i nie tylko) motoryzacji :)

  14. maliś pisze:

    Super super super!! Nie mogę się doczekać efektu tego remontu.

  15. GN pisze:

    Z tego co słyszałem to to co jest białe na wersji eksportowej było kremowe

  16. Fajny tekst. Szacuneczek dla autora ;) . Powysyłam linka do tej strony przyjaciołom, myślę, że też powinni ją docenić. Miejmy nadzieję, że takie blogi wciąż będą żyły w sieci pomimo podpisania ACTA przez polityków. W dalszym ciągu nie mamy pewnosci jak to będzie funkcjonować. Powinienem wpadać tu częściej. Wszystkiego dobrego – Sławomir Grabowski

  17. jorgus1977 pisze:

    przesyłam link jak wyglądał autosan h9 z początkowych lat produkcji na filmie widać bardzo dużo szczegółów które mogą się przydać oto link: http://www.youtube.com/watch?v=zU5H4W1que4

  18. pelan pisze:

    kiedy premiera?

  19. $tocki pisze:

    Filmik pierwsza klasa!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Spam Protection by WP-SpamFree